Opstart og overgange

I Børnehuset Hejls har vi fokus på overgangene i barnets liv.

Vi møder børnene, når de skal fra den trygge og hjemlige hverdag hos deres forældre, for at starte livet i vuggestuen. Andre børn har måske været i dagpleje eller i en anden institution, for enten at starte i vuggestuen eller i børnehaven. Fælles for dem alle er, at de er på vej til noget nyt, og det er I som forældre også.

Ca 1 måned før barnet skal starte, modtager I en besked fra ledelsen om, hvilken gruppe jeres barn skal tilhøre.

Herefter skal I kontakte personalet for at aftale et opstarts møde, hvor vi gennem jer, får de informationer, der er vigtige i forhold til jeres barn.

Til dette møde aftaler I, hvordan indkøringen skal foregå.

Vi anbefaler, at I som forældre har mulighed for at "køre" jeres barn langsomt ind, gerne hen over en ugen så overgangen ikke bliver så voldsom. Hvis dette ikke er muligt, kan bedste forældre eller andre tryghedspersoner måske hjælpe, og ellers finder vi naturligvis også en løsning på det.

Vi er i tæt dialog med jer forældre i opstarten, da I kender jeres barn bedst.

Når barnet flytter fra vuggestuen til børnehaven sørger personalet for at få en god overlevering, ligesom de starter tidligt med at få skabt en god relation til barnet, mens det er i vuggestuen.

De fleste børn i Børnehuset Hejls går videre til Sjølund-Hejls Skole, som er den skole, vi har et formaliseret samarbejde med. Her sørger vi altid for at få skabt en god overgang for vores børn.

Ved behov laver vi også en overlevering til andre skoler og institutioner, dette er altid med samtykke fra jer som forældre.

En god overgang er vigtig for barnet trivsel og udvikling - Det hjælper vi med...

dsa

Velkommen til Børnehuset.pdf

Shape Created with Sketch.

Velkommen til Vuggestuen.pdf

Shape Created with Sketch.